PROTOKOLL nr 5, den 13 november 2010
Sammanträdet ägde rum i Sällskapets lokaler på Erik Dahlbergsgatan 9.

Närvarande: Ordföranden Ingela Engfors, hedersledamöterna Ingegerd Wieslander och Claes-Göran Emilson, kvällens föredragshållare Thomas Norman samt 28 övriga ledamöter samt ledsagare.

Dagordning:
§ 1.  Ordföranden Ingela Engfors förklarade sammanträdet öppnat och hälsade de närvarande välkomna. 
Då de båda ordinarie sekreterarna var frånvarande
        utsågs Claes-Göran Emilson att föra pennan. Mötet förklarades stadgeenligt utlyst. Den ovan angivna dagordningen fastställdes och godkändes. 


§ 2.  Till justeringspersoner utsågs Lena Kallenberg och Bo Holst


§ 3.  Föregående sammanträdes protokoll godkändes och lades till handlingarna.
§ 4.  Ordföranden Ingela Engfors meddelade att på ordinarie sammanträde den 6 december kommer en ny styrelse att väljas, budget för 2011 att läggas fram för
        godkännande samt att förra årets Elanderpristagare Jörgen Norén kommer att hålla sitt föredrag.
§ 5.  Tandläkarna Carl-Otto Brahm, Minh Ngoc Bergström och Jan Derks invaldes enhälligt. 
Föreslagna till inval är tandläkarna Malin Olsson (förslagsställare:
        Tania Godoy och Victoria Fröjd) och Anna Renata Borcic (förslagsställare: Kjell Ludvigsson och Ove Granstedt)
§ 6.  Under punkten övriga frågor undrades det över om man hade vidtagit några åtgärder för att minska ekot i matsalen, ett problem som har funnits länge.
        Ordföranden sade att denna fråga skulle tagas upp till ny diskussion. Även köket diskuterades och tillgängligheten till restaurangvåningen för GTS medlemmar.  
        Ett problem är alkoholtillståndet. Den som arrenderar restaurangen med köket är också den som har ett alkoholtillstånd. Ordföranden meddelade även att GTS
        skriver bara ett 1-årskontrakt eftersom det är svårt att få bra krögare och kock. Även bordplaceringen vid fester liksom GTS ekonomi diskuterades.


§ 7.  Själva sammanträdet förklarades avslutat.
§ 8.  Programmet fortsatte med föredraget av Thomas Norman från Wasa Allé. Thomas, som är ordförande i Göteborgs sommelierförening pratade över
        temat "Gås, krås och gudomliga drycker". Han berättade att den meny som vi skulle få avnjuta var dagen till ära en klassisk meny och bestod av svartsoppa, gås
        med tillbehör och skånsk äpplekaka. Till svartsoppan skulle vi njuta av en Bristol Cream. Han berättade att gåsen var tillredd under ganska lång tid och den hade
        blivit öst ett flertal gånger. Som tillbehör till gåsen skulle serveras rödkål och brysselkål samt Anyapotatis som hade fått ligga och mysa med gåsfett. En passande
        dryck till gåsen var en pinot noir från Malboroughdistriktet på norra delen av sydön på Nya Zealand. Han berättade vidare hur de hade tillrett den skånska äpplekakan
        i flera lager och till den skulle det serveras vaniljglass och ett glas Tokaij dessertvin från nordöstra delen av Ungern. Thomas avslutade sitt kåseri med att visa hur
        sabrering går till. Med en sabel slog han av korken på en flaska med mousserande vin, ett konststycke som lyckades perfekt till vår stora förtjusning.

Göteborg den 13 november 2010
Ingela Engfors              Claes-Göran Emilson                  Lena Kallenberg                 Bo Holst
Ordförande                   tf sekreterare                               Justeringsperson               Justeringsperson

Varukorg
Din varukorg är tom
Totalt: 0kr
Till kassan